De luchthaven van Madrid: een prachtig gebouw, en op het eerste gezicht een evenzo prachtige bewegwijzering. Maar tijdens het haastige overstappen (in rengalop) omdat ik dolgraag door wilde reizen naar Costa Rica: had ik nog steeds geen idee waar ik naartoe moest. Dit had alles te maken met de verkeerde plaatsing van de borden: er waren meerdere routes mogelijk naar het zelfde punt, wat verwarring en twijfel teweeg bracht. En dan nog een enorm opvallende lift, pal in het midden van de hal. Die blijkt een dienstlift te zijn, waar je als haastige passagier absoluut niet in mocht. Fout toch?

Wanneer een website geen goede webbewijzering (mijn neologisme voor de navigatie van websites) bevat, kan de bezoeker van de site ook behoorlijk verdwalen. De bezoeker neemt weinig tijd om een site te verkennen; mocht hij/zij even de weg kwijt zijn of geen vertrouwen hebben in het bewegwijzersysteem, dan wordt de site direct weggeklikt. Omdat de relevantie van een goede navigatie nogal eens over het hoofd gezien, heeft Occhio de vijf geboden voor webbewijzering opgesteld:

  1. Een goede navigatie vertelt een verhaal: waar ben ik nu? Waar ben ik geweest? En natuurlijk: waar kan ik nu naartoe?
  2. Let op duidelijke plaatsing van navigatie-items
  3. Laat geen ‘meerdere wegen naar Rome‘ leiden.
  4. Link nooit naar de pagina waar je je op dat moment bevindt
  5. Werk met duidelijke kleuren en houd hierbij ook rekening met het formaat van een menu-item.