Een paar weken geleden boekten we met het gezin een reisje naar Toscane. Op zoek naar lekker lenteweer. (Niet gevonden, trouwens. Wel andere fijne dingen, zoals wijn, eten, ontspanning en landschappen. En met de gympies in een pak sneeuw.) Enfin. We reserveerden alvast een parkeerplek op P6, vluchthaven Eindhoven. Goed geregeld.

Met een blij vakantiegevoel printte ik de avond voor vertrek de parkeervoucher uit. En las toen tot mijn grote schrik:
‘Als u bij de slagbomen aankomt: NIET OP DE GROENE KNOP DRUKKEN’.

Ojee. Dat kon alleen maar mis gaan. Knoppen moeten nou eenmaal ingedrukt worden. Vooral als ze groen zijn. Dat weten baby’s al. Ik zag ons al zwetend in de auto zitten. Urenlang voor een slagboom. Vliegtuig wegvliegend. Toeterende file achter ons. Alleen omdat we de drang niet konden weerstaan. Wat een ellende.

Knoppen moeten dus nou eenmaal ingedrukt worden. Daar zijn ze voor gemaakt. Ook op websites. Een call-to-action button is de button der buttons, die de dingen moet gaan regelen op je website. Zoals jij dat graag wilt.

De Heilige Call to Action Button op een website

Hieronder wat tips om de klikdrang bij je websitebezoeker te verhogen:

  • Zorg dat de call-to-action button een contrasterende kleur heeft. En in lijn is met je huisstijl-kleuren. Houdt dus bij het ontwikkelen van je huisstijlkleuren, rekening met het feit dat je één echt contrasterende kleur nodig hebt. Een truucje hiervoor is het gebruik van de colorwheel. Als je een exact tegenovergestelde kleur kiest in een colorwheel, dan heb je een perfecte ‘call-to-action’ kleur, passend bij je huisstijl.
  • Iedere pagina op een website mag maar één zo’n dikke call to action knop hebben. Anders werkt het verwarrend voor de bezoeker en druipt deze teleurgesteld af.
  • Bedenk dus goed welk doel een bepaalde pagina moet hebben. Moeten mensen zich aanmelden voor je nieuwsbrief? Moeten ze iets in een winkelwagentje droppen? Moeten ze betalen? Denk hier goed over na: wat wil je bereiken met de pagina?
  • Gebruik een duidelijke en korte call to action tekst, zoals: ‘Schrijf je in’ of ‘download de whitepaper’
  • Plaats de button op een logische, relevante plaats. Volg de flow van je tekst. Dat werkt het beste en levert daardoor meer conversie op.

Wil je samen over knopjes praten? Neem contact op! ( <- dit is ook een soort van call to action, dus doe daar wat mee.